Kasvupartneri

Boosting Your Business

Päivä internet-markkinoinnin kurssilla

Jätä kommentti

Heti alkuun pieni varoitus siitä, että juttu saattaa tällä kertaa karata pitkähköksi…

Tätä viikkoa katkaisee mukavasti kokonainen päivä ’internet-markkinointi nollabudjetilla’ koulutuksessa. Kerrankin olen erityisen hyvissä ajoin paikalla ja ehdin mukavasti nauttimaan hyvästä hotelliaamiaisesta. Hyvä alku päivään.

Kouluttajamme Artem Daniliants aloittaa tarinansa omalla taustallaan. Tarinaa värittää palo ICT:n ja digitaalisen markkinoinnin saloihin ja toisaalta yhtä lailla vähäisempi kiinnostus saman aikaiseen koulunkäyntiin. Syntyy kuitenkin kuva siitä, että nyt ei tule tylsää luentoa tai kaikkivoipaista paatosta yhdestä ja ainoasta totuudesta.

Päivän koulutushan on hyvä avata mm. lauseilla ’somesta puhutaan aivan liikaa ja sinne mennään usein turhaan’. No – näinhän nykyisin kouluttajat pyrkivätkin herättelemään mielenkiintoa. Toisaalta juuri tätä lähestymistapaa ainakin minä arvostan – eli kyseenalaistamme oman tarjoamamme mielekkyyden automaattisena ratkaisuna kaikille ja kaikkeen.

Vaiheittain asiaan

Ensimmäisinä asioina nousevat esille:

  • Verkossa oleva sisältö. Onko sisältösi vain kaupallista osta-osta -mantraa, vai onko se myös lukijalle laadukasta ja informatiivista sisältöä? Monillakaan meistä juuri tuota ei ole.
  • Markkinoinnin kustannus per toivottu lopputulos. Tämä on helposti laskettavissa ja nimen omaan välinekohtaisesti. Mitä esimerkiksi yhden uuden asiakaskontaktin hankkiminen maksaa Facebookissa. Tämä toki selviää tarkemmin vasta kokeilemalla, mutta välineiden valinta voidaan suurelta osin perustaa tavoiteltavan kohderyhmän ja tarjottavien palvelujen / tuotteiden perusteella.
  • Tavoiteltavien kohderyhmien tunnistaminen. Luonnollisestikin on keskeistä tunnistaa kenellelle halutaan viestiä ja ketä halutaan lähestyä.
  • Tavoitteiden määrittely – ja mielellään mitattavien sellaisten. Ja tavoitteina voi olla vaikkapa saatujen yhteydenottojen määrä, tarjouspyyntöjen määrä, uudelleen palaavien kävijöiden määrä, keskiostoksen kasvu tms.

Sisällön merkitys ja laatu

Vain sisältö ja sen laatu merkitsee. Tästä on hyvä aloittaa. Ja sisältöhän ei synny hetkessä eikä itsestään. Mutta mitäs jos alottaisit nyt. Sisällön tuotanto on helppo aloittaa, mutta tulokset näkyvät vasta pidemmän ajan ja aktiivisuuden jatkumisen myötä.

’Sisältösi on oltava niin hyvää, että ihmiset haluavat kertoa siitä muille! Mutta mikä tahansa on parempi kuin ei mitään!’

Sillä laadukkaalla sisällöllä tarkoitetaan käytännössä ei-kaupallista informatiivista tai muutoin mielenkiintoista tai hyödyllistä sisältöä. Ja mikäli sisältö on tekstiä, niin hyvillä kuvilla ryyditettynä tuo saa edelleen lisää mielenkiintoa. Ja ellei sinulla omaa kuvamateriaalia ole, niin kokeile vaikkapa:

  • Google-kuvahaku ja hakutyökalut-toiminnoista päälle käyttöoikeudet-optio ’saa käyttää uudelleen’
  • Pixabay.com

Lukuisia muitakin kuvapankkeja kyllä tähän tarkoitukseen löytyy.

Mitäs muuta kuin sisältö? Sisällön merkityksellisyyttä hakukoneiden kannalta korostaa merkittävästi ulkoisten linkitysten määrä. Jos saat ison joukon muita sivustoja, blogeja, Twitter-feedejä, Facebook-jakoja tai vaikkapa LinkedIn-linkityksiä viittamaan sisältöösi, nostaa se sisältösi merkitystä hakukoneissa huomattavasti. Ja näitä linkityksiähän saat parhaiten taas juuri sillä, että sisältösi on muiden mielestä kiinnostavaa ja merkityksellistä.

Sopivat hakusanat

Tämän selvittämistä varten on tarjolla erinomainen Google AdWords -palveluun sisältyvä Keyword Planner -työkalu. Työkalu on ilmainen, mutta Google pyrkii entistäkin tehokkaammin keräämään sinulta yhteys- ja luottokorttitietosi ennen palveluun pääsyä.

Hakusanojen skannaus ja käytön analysointi on oleellista myös ilman tuon maksullisen hakusanamarkkinoinnin käyttöönottoa. Valikoimalla palveluihisi sopivia ja laajalti käytettyjä hakusanoja, voit nostaa itseäsi luonnollisten (ilmaisten) hakujen puolella. Ja hyvä keino tässä on hyödyntää näitä hakusanoja vaikkapa blogitekstiesi otsikossa, some-postauksissa ja ylipäätänsä kaikessa julkaistavassa sisällössä.

Ja vähän otsakkeen vierestä tässä välissä. Muista 600 pikselin sääntö. Tämä tarkoittaa sitä, että sen kokoinen sisältö näkyy kutakuinkin kaikissa päätelaitteissa (puhelimissakin) ilman skrollausta. Huomioi tuo kertomalla verkkosivuillasi heti alkuun kuka olet, mitä teet ja ’miksi olet olemassa’. Päätös siitä jatkaako lukija sisältösi parissa syntyy usein parissa sekunnissa. Siinä ajassa ja heti ensimmäiseksi näkyvällä sisällöllä sinun tulee saada kävijän kiinnostus herätettyä.

Tähän väliin muutamien verkkosivujen kevyttä analysointia kuulijoiden nostamana. Osuikin esimerkkejä laidasta laitaan ja välillä vaativiakin sellaisia; reklamaatioiden hallinnasta leikkaussalivälineisiin ja jalopuihin. Ei se niin helppoa ollutkaan – vai mitä Artem? – noh, asia tuli kyllä selväksi! Nyt kahville.

Trendejä, blogeja,…

Nostettiin esille trendit ja siitä johdettuna Google Trends. Mielenkiintoista taustaa juuri sen hetken tai pidemmän aikavälin suosituista aiheista ja trendien muuttumisesta. Ja hauska ajatus Artemilta. Mitäs jos bloggaisit ’Mitä yhteistä on jalopuulla ja Barkovilla?’. Ja ideana se, että Barkov sattui olemaan juuri nyt haetuimpia sisältöjä meneillään olevista MM-kisoista johtuen. No – ei ehkä tätäkään ihan aina ja joka paikkaan, mutta ehkäpä joskus paikallaankin.

Ja sitten blogiin (perskules – sitähän tässä olen suoltanut koko ajan). Suosittuja alustoja omalle blogille ovat mm.: blogger.com ja wordpress.com. Ja muistathan sen, että kun sisältöjä blogiisi ja verkkosivuihisi tuotat, niin linkkaa ne käyttämiisi sosiaalisen median palveluihin. Ne linkit ovat edelleen tärkeitä sekä sisällön laadukkuuden mittarina, että myös löydettävyyden parantajana.

Esille nostettiin myös verkkosivuston uudistus. Siinä yhteydessä olisi tärkeää huomioida, että vanhassa sivustossa olevat alasivuosoitteet toimivat edelleen. Ei välttämättä sellaisenaan, vaan tekemällä uudelleen ohjaus uuteen vastaavaan sisältöön. Tällä varmistat sen, että säilytät hakukonenäkyvyytesi arvokkaan ’historian’.

Ja lisää vinkkejä

Muistathan täydentää Googleen yrityskortin tiedot. Hankalampaa meille konsultin retaleille, joilla ei ole kiinteää toimipisteen osoitetta. Muille ehdottoman hyvä juttu.

Mitenkäs niitä sivuillesi johtavia linkkejä lisää? Yksi tapa tähän on analysoida muiden toimijoiden linkityksiä http://www.opensiteexplorer.org – tutustumisen arvoinen.

Ja lopuksi vielä sisältöihin, hakusanoihin ja seurantaan – etene näin:

  • Määrittele yrityksesi missio (varmaankin määritelty jo)
  • Muodosta avainsanalista (suuruusluokassa 100-1000 kappaletta). Käytä Keuword Planneria apuna
  • Määrittele kohderyhmät (ehkäpä nekin on jo tiedossa)
  • Luo sisältöä niihin kanaviin, joissa kohderyhmäsi ovat
  • Mittaa konversio. Konversio kertoo siis sen, kuinka moni kävijöistä on päätynyt haluamaasi toimintoon (esimerkiksi yhteydenottoon tai uutiskirjeen tilaukseen)

Näillä vinkeillä pääset jo pitkälle. Ajatuksista tekoihin, kiitos!

Ja tämä blogi syntyi siis Artem Daniliantsin koulutuksen aikana. Miten niin mies ei kykene tekemään kahta asiaa yhtä aikaa?

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s