Kasvupartneri

Boosting Your Business

Älä tee niin kuin minä teen

Jätä kommentti

…vaan tee niin kuin minä sanon.

En viittaa tällä nyt itseeni, vaan enemmänkin meidän kasvusta puhuvien konsulttien armadaan.

Aina aika ajoin nousee (tai nostetaan) esille uusia mantroja, joiden nimeen on jokaisen vannottava. Nytkin puhutaan lähes joka suunnalla muun muassa digitalisaatiosta, IoT:sta, digitaalisesta markkinoinnista, globalisaatiosta ja KASVUSTA. Joo – osin hyvinkin eritasoisia asioita, mutta liittyvät tämän jutun teemaan.

Kukapa meistä ei noita edellä mainittuja trendejä olisi vähintäänkin median kautta seurannut. Haasteeksi näyttää nousevan se, miten me suomalaiset pääsemme kelkkaan mukaan. Hienoja ja runsaasti julkisuudessa rummutettuja kotimaisia menestystarinoitakin noista kaikista löytyy, mutta entäs se massa yksittäisten onnistumisten takana?

Olen viime aikoina seurannut varsin tiiviisti eritysesti digitalisaatioon ja digitaaliseen markkinointiin liittyvää keskustelua ja siellä näkyviä toimijoita.

Digitaalisesta markkinoinnista vouhkataan nyt kovaan ääneen. Siihen liittyvää koulutusta ja konsultointipalveluja on saatavilla joka lähtöön. Palveluja tarjoavien konsulttien osaamistaso on pääsääntöisesti hyvä ja varmasti täysin riittävä asiakasyritysten tarpeisiin. Käytännön realiteetti on kuitenkin se, että suuri massa pk-sektorin yrityksistä on hyödyntämisen ja tekojen suhteen vasta korkeintaan harkintavaiheessa. Tämä on kuitenkin se juna, josta ei saisi jäädä pois. Pienetkin yksittäiset liikkeellelähdöt ovat nyt tarpeen. Toivoisinkin tämän suhteen rohkeutta näihin ensimmäisiin askeliin. Niitä voi helpottaa hyvän kumppanin avustamana, joita tänä päivänä löytyy jo runsaasti.

Mutta se otsikkoon viittaava sisältö liittyy siihen, miten tämä meidän konsulttien armada itse toimii. Niin kuin jo todettu, niin osaamista ja asiantuntevia neuvoja on varmasti tarjolla. Mutta entäs se kaikkien rummuttama kasvu? Vaikkapa tuon digitaalisen markkinoinnin toimijoiden keskuudessa on suuri joukko henkilöbrändeinä menestyneitä yrittäjiä, joiden oma kasvu on hyvin vaatimatonta. Kuitenkin juuri markkinoinnin osaaminen on yksi keskeisimmistä kasvun moottoreista. Miksi sitten näin juuri heillä? Vastauksen kai voisi kiteyttää tähän vanhaan sanontaan; ’älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon’. Tuota vahvaa henkilökohtaista osaamista ja henkilöbrändiä kun on vaikeaa skaalata ylöspäin. Siispä edelleenkin – hyödyntäkäämme entistä laajemmin tuon joukon vahvaa osaamista. Vapautetaan siltäkin osin omaa aikaamme liiketoiminnan muuhun kehittämiseen, myyntiin ja asiakaspalveluun.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s