Kasvupartneri

Boosting Your Business

Yhden miehen konsulttifirma ja sovelluspalvelut

Jätä kommentti

Firman käynnistämisrituaalit ovat siinä vaiheessa, että työssä tarvittavat ohjelmistotkin alkavat olla kasassa. Yhden miehen putiikki – eikös tuo parilla kolmella ohjelmistolla hoidu? Minä ainakin joudun vastaamaan tuohon että ei riitä.

Ohjelmistot ja pilvipalvelut ovat olleet minulle jo taustanikin perusteella kohtuullisen tuttuja ja tarjooman kehitystä on tullut vuosien varrella seurattua. Toisaalta juuri nyt, kun onkin tarve kasata noista omaan liiketoimintaan sopiva kokonaisuus, on näkemys tarjoomasta edelleen avartunut. Pilvipalveluina tarjottavien ohjelmistojen joukko on todella runsas. Siitä huolimatta tuntuu siltä, että osa näistä on sisällöltään varsin vaatimattomia. Suuri joukko pilvipalveluohjelmistoja tarjoaa ratkaisun yhteen yksittäiseen tarpeeseen ja vain siihen. Ajatus siitä, että kirjautuisin jokaiseen yksittäiseen palveluun vain yhden asian hoitamiseksi ei juurikaan lämmitä. Haluaisin mieluummin muutamista palveluista koostuvan kokonaisuuden, jolla voisin hallita omat käyttötarpeeni nyt ja vielä pari vuotta eteenkin päin.

Lähtökohtina omille valinnoilleni olivat:

  • Office 365-palvelu ja Office -tuotteet ovat jo entuudestaan niin tuttuja, että niitä haluan käyttää jatkossakin. Kyse on näiden suhteen vain sopivan Office 365 -paketin valinnasta.
  • Laskujen ja matkalaskujen käsittelyyn haluan mikroyritykselle sopivan ohjelmiston. Nuo toki hoituisivat vaikka pelkällä Excelilläkin, mutta niin tein 90-luvun alkupuolella ja siihen en halua enää palata.
  • Laskutusohjelman tulee mahdollistaa myös sähköinen laskutus.
  • Matkalaskuohjelmiston tulee mahdollistaa ns. koontilasku, eli vaikkapa yhden kuukauden matkat yhdellä laskulla. Jokaisesta yksittäisestä matkasta en halua erillistä kirjanpidossa käsiteltävää tositetta.
  • Laskutus- ja matkalaskuohjelmistosta en ole valmis maksamaan 10-15 euroa (per kk) enempää. Tapahtumien määrä on kuitenkin niin pieni.
  • Kaikkien palvelujen tulee olla pilvipalveluja.
  • Käyttöönottokustannuksia en ole valmis maksamaan. Haluan tehdä tuon työn itse.
  • Kaikkien valitsemieni palvelujen tulee olla sellaisia, että voin niitä suositella myös asiakaskuntaani. Osa näistä jopa sellaisia, että voin itsekin tarjota asiakaskuntaani näiden palvelujen käyttöönotto- ja sovitustyötä.

Olen nyt saanut kasattua näistä ohjelmistopalveluista omaan käyttööni ainakin lähtötilanteessa hyvin sopivan kokonaisuuden. Kuvaan tuota kokonaisuutta tässä lähinnä otsikkotasolla. Tulevissa blogeissani täydennän tätä avaamalla osaa näistä palveluista ja omaa käyttöäni hiukan tarkemmin.

Ja siis ne valintani ovat tässä:

  • Office 365 Business Premium; sähköpostit, kalenterit, Skype-etäkokoukset, OneDrive-pilvitallennus, SharePoint-palvelut, Excel, Word, PowerPoint, OneNote
  • Zervant; laskutus, matkalaskut
  • Zoho CRM; asiakkuuksien hallinta
  • Tikon; taloushallinta ja kirjanpito (tilitoimiston kautta)
  • iCloud -palvelut; tulee pakostakin kirjoon mukaan iPadin aktiivisen käytön myötä
  • WordPress; verkkosivuston ja tämän blogin alusta
  • MailChimp; sähköpostimarkkinoinnin työkalu
  • Google Analytics; verkkopalvelujen seurannan apuväline
  • Google AdWords; hakusanamainonta
  • Twitter; viestintä- ja seurantakanava
  • LinkedIn; täydentää edellistä

Lista on varsin pitkä ja luulenpa että tuo vielä tuosta hiukkaisen kasvaa. Tämänkin kokonaisuuden tehokas hyödyntäminen on melkoinen haaste. Entäpäs sitten niille, joille nämä ovat kokonaan uusi asia? Ei epäilystäkään etteikö hyville partnereille ole tilausta.

Vaihtoehtoja näille olisi löytynyt hyvinkin runsaasti ja lukuisia ohjelmistoja tulikin kokeiltua. Pelkän palveluntarjoajan markkinointiviestinnän suoltaman informaation perusteella en suosittele yhdenkään järjestelmän käyttöönottoa. Sen sijaan (jos ajankäyttö sallii) on turvallista hyödyntää palvelujen ilmaisia tutustumisperiodeja. Jo lyhyt tunnin parin tutustuminen kertoo hyvin palvelun soveltuvuuden ja mahdolliset keskeiset puutteet. Vaihtoehtona tälle on tutustuminen asiaan palvelua jo käyttävän yrittäjän kanssa. Ja kolmantena vaihtoehtona on asiantuntijan avulla tehty tarve- ja ratkaisuvaihtoehtokartoitus. Jotain edellä mainituista vaihtoehdoista suosittelen käytettäväksi – ilman niitä yllätykset eivät ole ainoastaan mahdollisia, vaan jopa todennäköisiä.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s