Kasvupartneri

Boosting Your Business

Taas yritetään!

Jätä kommentti

Heti alkuun on todettava että onpa innostavaa startata pitkästä aikaa jotain kokonaan uutta. Ja tuolla uudella tarkoitan tässä yhteydessä uutta yritystä, uutta liiketoimintasektoria ja uutta liiketoimintamallia – ei sen enempää.

Edellisen kerran olin tässä vastaavassa tilanteessa vuonna 1992, telefaksien ja matriisitulostimien aikakaudella. Tuolloin käynnistetty ohjelmistoalan yrittäjyys sai päätepisteensä viime vuoden lopulla uuden omistajan ottaessa liiketoiminnan haltuunsa.

Nyt ollaan siis samassa tilanteessa kuin 24 vuotta sitten vai? Näin voisi ajatella. Moni asia on kuitenkin matkan varrella muuttunut. Sivuan tässä kirjoituksessani näistä muutamia keskeisimpiä.

1. Oma osaaminen

Vuonna 1992 perustin ohjelmistoalan yrityksen koodarin ja projektipäällikön kokemuksella. Perustetun yrityksen liiketoiminta pohjautui vahvasti henkilökohtaiseen ohjelmointi-, suunnittelu-ja tietokantaosaamiseeni. Pientä vahvistusta tuo sai siitä, että olin kuitenkin jo tottunut kommunikoimaan asiakaskunnan kanssa.

Entäpä nyt? Samaisessa ohjelmistoalan yrityksessä 23 vuotta toimineena onkin lähtökohta uuteen muuttunut oleellisesti. Se osaamiseni ei millään tasolla kytkeydy enää siihen alan perusleipään eli ohjelmointiin. Olinhan jo noin 15 viimeistä vuotta tehnyt jotain ihan muuta; lähinnä myynyt, markkinoinut ja johtanut. Se oma osaaminen onkin ajan saatossa muotoutunut vahvasti ratkaisumyynnin ja liiketoiminnan johtamisen ympärille.

2. Markkina

1990-luvun alkupuolella ohjelmistoala vietti vielä lapsuusvuosiaan. Alan yritysten määrä oli kohtuullisen pieni ja kilpailijakenttä suhteellisen staattinen ja varsin hyvin tiedossa. Hyvin suuri osa uusista ratkaisuista ja järjestelmistä toteutettiin asiakaskohtaisina räätälöityinä toteutuksina. Näihin oli luonnollisestikin varaa lähinnä vain keskisuurilla ja suurilla yrityksillä.

Entäpä nyt? Uusia toimijoita syntyy alalle jo Suomenkin mittapuussa käytännössä päivittäin. Yrityksen perustamisen kynnys ohjelmistoalalla on lähes olematon. Uutena yrittäjänä voit kasata palvelusi internetin syövereiden lähes rajattomasta ilmaisten tai lähes ilmaisten palvelujen joukosta. Ja vastaavasti uusien kapean segmentin tuoteaihioiden ja ideoiden ympärille syntyy myös lähes päivittäin uusia innokkaita maailman valloittajia. Tänä päivänä onkin hyvin vaikeata keksiä jotain sellaista mitä ei jo useampaankin kertaan olisi jossain tehty.

3. Tietous

Vielä viime vuosituhannella (siis sillä samaisella 1990-luvulla) informaatio välittyi eteenpäin pitkälle perinteisten medioiden ja kanssakäymisen kautta. Yksi osa tätä kanssakäymistä oli myyjän ja asiakasyrityksen välinen keskustelu. Tietämys vaihtoehdoista syntyi asiakkaalle juuri näiden tapaamisten myötä. Myyjä tarjosikin silloin asiakkaalleen oman osaamisensa ja näkemyksensä kautta uutta tietoa vaihtoehtoisista ratkaisuista.

Entäpä nyt? Verkko on pullollaan informaatiota kaikesta mahdollisesta – sekä faktaa että fiktiota. Välillä käykin niin, että valistunut ja asiastaan kiinnostunut asiakas on myyjää tietoisempi asiasta jota hänelle tarjotaan. Myyjän tai toimittajan rooli ei tuon tiedon välittäjänä olekaan enää niin merkitsevä.

Mikä on sitten se rooli tai arvo, joka toimittajalle tai myyjälle tässä yhteydessä jää? Keskeiseen asemaan tässä jää se kiteyttävä rooli, jossa voi tarjota asiakkaalleen hänen liiketoimintaansa ja tavoitteisiinsa sopivaa näkemyksellistä, rehellistä, avointa ja joustavaa palvelua tai ratkaisua – selkeästi ja ymmärrettävästi.

Ja mikäs on sitten ennallaan?

Itse yrittämiseen liittyen hyvinkin moni asia on edelleen ennallaan. Näitä kuvaavat vaikkapa sanat tahto, into ja ’lievä’ hulluus.

Jos taas haetaan jotain samaa myynti- ja asiakastyöhön liittyen, on tuosta helppo nostaa esiin termi luottamus. Vaikka niin moni asia markkinassa on muuttunut, haluamme me tehdä yhteistyötä edelleenkin niiden toimijoiden kanssa joihin me uskomme ja luotamme. Lausahdus ’ostaisitko häneltä käytyn auton’ on edelleen hyvin relevantti. Näitä luotettavia ’autokauppiaita’ toivon entistäkin enemmän joukkoomme. Itse aion ainakin olla yksi niistä!

Yrittäjyyshenkisin ajatuksin,

Jari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s